söndag 17 januari 2010

Chokladsnitt


Sega goda choklad snitt:)

100g rumsvarmt smör
1dl socker
2msk sirap
2dl vetemjöl
1tsk vaniljsocker
1/2tsk bikarbonat
2 1/2msk kakao

Sätt ugnen på 175grader.Vispa smör, socker och sirap poröst.
Sikta i de torra ingredienserna, och vispa ihop till en smulig deg.
Baka ihop med lite mjöl.Ställ in degen i kylen en timma.
Ta ut och dela degen i två delar, rulla till två längder med lite mjöl.
Lägg på en plåt med bakplåts papper på.
Tryck till längderna lite lätt.Och grädda i mitten av ugnen ca. 15 minuter.
Låt svalna en liten stund på plåten.Och skär sen upp dem på sneden.
Klart!





Jag har länge samlat på den här servicen,
den är så svår att hitta.Skulle gärna haft mycket mer ur
serien Lila Fasan, rörstrand.







fredag 8 januari 2010

Grahamsrutor


I tidningen Mat magasinet hittade jag ett recept
på grahamsrutor, som såg jätte goda ut på bilden.
det måste jag bara få till idag, mitt i jul rensandet:)
Tänkte också att dom kunde passa bra till en potatis soppa
jag tänkt laga imorgon.
50g jäst
5dl 37 gradig mjölk
25g smör
1 tsk salt
2 msk. sirap
250g kesella lätt
3dl grahamsmjöl
11-12dl vetemjöl
Smula jästen i en skål.Häll mjölk över jästen.Rör till den löst sig.
Klicka i smör, tillsätt salt, sirap, kesella och grahamsmjöl
och det mesta av vetemjölet.Arbeta tills degen släpper skålens kant.
Låt jäsa övertäckt ca.45min.
Ta upp och kavla ut degen lika stor som en långpanna.Lägg plattan i en
bakpappersklädd långpanna.Skär den med kniv i rutor och pudra över lite mjöl.Jäs i 30 min.Grädda i 200 grader ca, 40 min.
Klart!

måndag 4 januari 2010

Trifle


Efter alla helger som varit, upptäckte jag att
jag hade kvar en bit mjuk pepparkaka.
Tänkte att jag kunde prova en ny blandning
av efterrätten trifle.
Detta behövdes:
mjuk pepparkaka
ca. 3 dl frysta jordgubbar
1 pkt. vanilj visp
3dl vispgrädde
Ta fram en stor skål,
sen skär man pepparkakan i skivor.
De frysta jordgubbarna mixas ordentligt.
Vispa sedan vaniljvispen riktigt fluffig:)
Och sedan vispa vispgrädden.
Sen varvar man allt i skålen,
pepparkaka, jordgubbs mixet,
vaniljvispen och sist grädden.
Det blev tre hela varv i skålen!
detta gör jag helt klart om en annan gång:)

onsdag 30 december 2009



Ett nytt härligt år väntar runt hörnet:)

Imorgon blir det i väg för att köpa lax och skaldjur till

nyårs middagen.

Hoppas ni får ett härligt nytt år!

torsdag 12 november 2009

Steinbrenner och nyberg



Vi har haft födelsedags firande här hemma.Min son fyllde 20 år!

Denna gången beställde jag en tårta från Steinbrenner & Nyberg.

Det är deras strawberry cheesecake som är min egna favorit:)

Och sonens:)



Själv blev jag verkligen överaskad av en vacker

blombukett som min mamma kom med.


Vad har du för favorit tårta?

söndag 11 oktober 2009

Glögg, klyft potatis & formbröd


I helgen har det varit mycket på gång i köket.
Jag började morgonen med att sätta i gång dunderglöggen,
det ska ju stå och "gotta" till sig i flera veckor.
Nu doftar det jul i hela köket:)
Här är receptet:

Två Dagars Dunderglögg (några flaskor)
5 liter svagdricka
5 skivade råa potatisar
1 paket bakjäst, 50 g
1 påse nejlikor
1 påse kardemummakärnor
1 bit färsk ingefära (ca 5 cm)
1 kanelstång
1-2 paket russin (2 pkt, 500 g)
2,5 kilo socker
Blanda allt i en tiolitershink, täck med plastfolie som du gör små hål i – och låt brygden stå i lugn och ro i rumstemperatur, minst tre veckor, gärna sex. Tappa upp på väl rengjorda flaskor med hjälp av en hävert. Var noga med att inte få med bottensatsen. Värm och njut.


Jag har också gjort egna klyft potatis,
till grillat kött.
Vad som är lite kul,


är att jag får använda mina smaksatta salter,
som jag fått i present.
Oliv saltet är definitivt favoriten:)
Brukar du smaksätta dina klyft potatis?




Jag har också hunnit baka två formbröd.
Fint att ha under veckan, när man inte hinner att baka.

fredag 18 september 2009

Kyckling med couscous


Marinera kycklingen länge i kylskåpet.

Till marinaden rörde jag ihop

1/2dl mango chutney

1tsk, mald koriander

3msk soja

1/2dl olivolja

1tsk salt

Till coscousen följde jag anvisningarna på förpackningen,

när det gäller mängd av vatten,salt och couscous.

I vattnet hällde jag i en stor msk. med couscous

krydd blandning jag köpt i marrakech(finns i kryddbutiker här med)

1buljong tärning

2msk olivolja

När couscousen är klar så brukar jag röra i lite mer

olja för att fluffa till den:)

Serveras med matyougurt och sallad.
oftast brukar jag blanda i färsk hackad mynta i mat yoghurten,
då blir den super god!