söndag 9 augusti 2009

Marstrands limpor


Här kommer receptet!
25g jäst
5dl ljummet vatten
ca.15dl mörkt lantbrödsmjöl
1/2 dl sirap
50g. margarin (smält och avsvalnat)
2 tsk salt
Smula jästen, och bland ut i det ljumna vattnet.
Tillsätt nästan allt mjöl och de övriga ingredienserna.
Arbeta degen för hand till en smidig deg.
Täck över med bakduk, och låt jäsa ca.1 tim.
Dela degen i två, och forma till två limpor.
Smörj och bröa två formar, jag har havregryn i mina formar.
Låt bröden jäsa i ytterligare 1 tim.
Grädda i 225 grader, ca. 25 min.
Låt bröden svalna.
KLART!



Det är ett halvgrovt bröd, perfekt till frukost.





6 kommentarer:

  1. Fantastiske fine brød...jeg har også en kokebok av Monica Ahlberg.Hun har gode oppskrifter.
    Du må ha en god uke!
    Klem...Ellen

    SvaraRadera
  2. brödet ser jättegott ut! :) lagom enkelt att baka också. det verkar vara en fin bok, jag är så nyfiken på den där bakelsen som är på framsidan... :)

    SvaraRadera
  3. å det ser jättegott ut! det måste jag prova- det är perfekt att baka i formar.

    SvaraRadera
  4. det måste jag testa låter smarrigt. fin blogg du har. kramisar

    SvaraRadera
  5. åh så gott, nybakt bröd! jag som försöker undvika mjöl jag ;)

    Vilken fin blogg du har!

    SvaraRadera
  6. Åhh himmel vad gott brödet ser ut, det ska jag verkligen prova!!!!
    Kraaaaaaaaaaaaaaaaaaaam

    SvaraRadera