fredag 22 januari 2010

Apelsin saft


Hemmagjord saft är att föredra hos oss:)
Idag har jag kunnat tappa upp apelsinsaften,
efter att den gottat till sig:)


Receptet hittade jag i boken,
Bröd & marmelad av Monika Ahlberg.

Så här gör du

2kg apelsiner
1,8l. strösocker
2 1/2msk. citronsyra
1l.vatten

Tvätta apelsinerna väl med en borste.Skala av det
gula skalet tunt med en potatiskalare.
Varva skal, socker och citronsyra i en bunke.
Koka upp vattnet och häll över det i bunken.
rör om ordentligt så allt blandats väl och sockret löst upp sig.
Pressa apelsinerna och häll saften i bunken.
Jag brukar låta saften dra i ett dygn.
men det går bra att sila saften efter att den svalnat.
Häll upp i flaskor och förvara svalt.








Trevlig helg!:)

5 kommentarer:

  1. Åh, vad gott med egen apelsinsaft och framförallt toppen att veta att det är äkta apelsiner i saften. Blir läskad!

    SvaraRadera
  2. Hej Monika Ahlberg är min favorit och jag gillar allt hon gör. Din saft blir jag sugen på.
    Kram på dig/Ingela.

    SvaraRadera
  3. Hej tack för ene bra blogg, skulle vilja bjuda in dig till att vara med i SM i Tapas för bloggare för mer info gå in på concealedwines.com/tapas Mvh Simon

    SvaraRadera
  4. I like reading through an article that will make people think.
    Also, thank you for allowing for me to comment!


    Feel free to visit my web blog ... accident car lawyer

    SvaraRadera