fredag 8 januari 2010

Grahamsrutor


I tidningen Mat magasinet hittade jag ett recept
på grahamsrutor, som såg jätte goda ut på bilden.
det måste jag bara få till idag, mitt i jul rensandet:)
Tänkte också att dom kunde passa bra till en potatis soppa
jag tänkt laga imorgon.
50g jäst
5dl 37 gradig mjölk
25g smör
1 tsk salt
2 msk. sirap
250g kesella lätt
3dl grahamsmjöl
11-12dl vetemjöl
Smula jästen i en skål.Häll mjölk över jästen.Rör till den löst sig.
Klicka i smör, tillsätt salt, sirap, kesella och grahamsmjöl
och det mesta av vetemjölet.Arbeta tills degen släpper skålens kant.
Låt jäsa övertäckt ca.45min.
Ta upp och kavla ut degen lika stor som en långpanna.Lägg plattan i en
bakpappersklädd långpanna.Skär den med kniv i rutor och pudra över lite mjöl.Jäs i 30 min.Grädda i 200 grader ca, 40 min.
Klart!

2 kommentarer:

  1. Hemmabakat är ju alltid godast!

    SvaraRadera
  2. Det här lät gott, jag är på jakt efter så många brödrecept som möjligt just nu för att börja baka mer hemmagjort bröd. Jag gillar alla dina fina burkar och prylar som man ser i bakgrunden på din blogg! :-)

    SvaraRadera